LaboJEFF

Leef je uit in onze interactieve zandbak, maak rivieren en vulkanen met digitale projecties en 3D beelden. Speel met robots of zet de Oculus Rift bril op en waan je in een andere wereld. Breng animaties tot leven door te huppelen op een digitaal hinkelspel. Kom experimenteren met nieuwe apps, audiovisuele installaties en games en geniet van enkele korte Robotfilms. De interactieve speeltuin van Jeff de filmmicroob heet jullie van harte welkom!

Doorlopend vrij toegankelijk van zaterdag 6 tem zaterdag 14 februari van 10u00 tot 18u00 in het Zuiderpershuis!

SandyStation

Sandystation bezorgt je een heel nieuwe ervaring met een zandbak en verhoogt de creativiteit en het plezier. Digitale projectie en 3D zicht maken het mogelijk om prachtige en kleurrijke landschappen te bouwen die lijken op een levend land. Verschillende spelletjes en applicaties geven een heel gamma aan opties om rivieren, bergen of spuwende vulkanen te creëren. En dit is nog maar het begin…

De makers komen van de stad Plzeň in Tsjechië. Robert Eckstein en Petr Altman maakten dit project tijdens hun universiteitsstudies toen ze zich verveelden tjdens de zomer van 2013. Het werd gepresenteerd op de dat van wetenschap en technologie en door te vele positieve feedback van de bezoekers beslisten ze om het project verder uit te werken. Microsoft kocht een installatie om hun kinect technologie te demonstreren die ook gebruikt wordt in SandyStation om de 3D vorm van het zand te scannen. Momenteel is het te bezichtigen in verschillende wetenschapscentra en werd het gepresenteerd op festivals in Tsjechië, Amerika en Qatar.

SandyStation (CZ)

Immersive

Immersive is de complete ruimte ervaring op maat van kinderen. Met een 3D bril wanen ze zich in de ruimte en door middel van allerlei effecten in en rond de robot worden ze in het verhaal gezogen.

De volledige beleving gebeurt aan de hand van een groot projectiescherm en de gehele ervaring wordt begeleid door een unieke soundtrack en tal van externe licht-, geluid- en windeffecten. Al liggend besturen ze de hele rit door de wildernis van de ruimte, waar alles mogelijk is en alles kan gebeuren.

Gecreëerd door studenten van Digital design and development (Devine). Een driejarig keuzetraject binnen de bachelor Multimedia en Communicatietechnologie aan Howest in Kortrijk.

Devine (BE)
Gilles Boom * gillesbm@gmail.com
Toon Bertier * toonbertier@gmail.com

hop!

Digital native of digitale leek? Met het interactieve spel van tBEDRIJF en HANGAAR word je geprikkeld om deel te nemen aan een partijtje hopscotch of hinkelen. Je hebt echter geen stoepkrijt en een steentje nodig! Kom je op één van de oplichtende vlakken, dan ontvouwt het spelveld zich als vanzelf voor je. Dieptecamera’s, een hoop software en ingenieuze projecties volgen je bewegingen en maken van een eeuwenoud spelletje een toegankelijke en unieke crossmediale ervaring.

Dieter De Planter, Thomas Goddyn & Bram Lattré zijn beeldenmakers. Samen vormen ze tBEDRIJF, een jong en multimediaal collectief dat experimenteert met analoog versus digitaal beeldmateriaal en DIY principes. Menselijke intuïtie en interventies met de toeschouwer of bezoeker spelen steeds een belangrijke rol in hun werk.

HANGAAR is een jong collectief dat tools voor digitale live-perfomance met beeld en geluid ontwikkelt. Ze maken voornamelijk interactieve installaties, videos en software met een sterke visueel-esthetische inslag.

tBEDRIJF (BE)
Hangaar (BE)

Metrum

Metrum is een robot voor alle leeftijden. Hij heeft hulp nodig om te dansen op de maat van de muziek. Doe de controller met knoppen en lampjes in de vorm van Metrum aan en start het spel. Met gebruik van visuele effecten wordt er aangegeven welke lichaamsdelen hij moet bewegen om zo al dansend het spel door te gaan.

Gecreëerd door studenten van Digital design and development (Devine). Een driejarig keuzetraject binnen de bachelor Multimedia en Communicatietechnologie aan Howest in Kortrijk.

Devine (BE)
Jannes Vandepitte * jannes.vandepitte@gmail.com
Lisa Meersseman * lisa.meersseman@hotmail.com

Oculus Rift

De Oculus Rift is een virtual reality bril. Wanneer je hem opzet word je ondergedompeld in een virtuele wereld. De bril heeft een ingebouwd scherm dat heel dicht op je ogen zit. Ieder oog heeft een iets ander beeld, waardoor je een mooi 3D effect hebt. De Oculus Rift voelt hoe je beweegt. Als je met je hoofd draait of omhoog kijkt, draait het beeld mee. Je kan helemaal om je heen kijken en ook naar boven en beneden.

Alex Prooper heeft ruim 30 jaar ervaring met het ontwikkelen van software voor zeer uiteenlopende computersystemen. Hij benadert kunst anders dan de meeste andere kunstenaars die met computers werken. Voor Alex is de computer een uniek medium, een apparaat met ontzagwekkende ruwe kracht, uitermate geschikt om volledig nieuwe dingen mee te doen. Het is het ultieme middel om processen te visualiseren of hoorbaar te maken. Zijn zoektocht is het bedenken van deze processen, het maken van software om deze processen uit te voeren, en dan het gebouwde systeem te voeden met gegevens.

AlexP (NL)

Ontdek je innerlijke robot

Aan de hand van een kinect en een draadloze polsband krijg je de kans om jezelf om te bouwen tot een echte robot met een robothoofd, robotarmen, -benen en nog veel meer. Door middel van de drukknop, draaiknop en slider op de polsband kan je sleutelen aan jouw robotonderdelen. Bij elk van de 12 onderdelen zijn er 6 verschillende mogelijkheden en 14 verschillende kleuren. Hiermee zijn we verzekerd dat elke nieuwe robot uniek zal zijn. Eens de robot volledig afgewerkt is krijg je de kans om je robotdansbewegingen te tonen. Ontdek snel hoe jouw innerlijke robot er uit ziet en verover de dansvloer.

Gecreëerd door studenten van Digital design and development (Devine). Een driejarig keuzetraject binnen de bachelor Multimedia en Communicatietechnologie aan Howest in Kortrijk.

Devine (BE)
Eliot Colinet * eli_colinet@hotmail.com http://linkedin.com/in/eliotcolinet
Jesamine Deprez * jesamine.deprez@hotmail.com

Help Jeff!

Help Jeff is een interactieve game waarbij de kinderen Jeff, de mascotte van het Jeugdfilmfestival, helpen de mensen in de zaal te houden. De installatie bestaat uit 5 grote knoppen waarmee de kinderen een popcorn kanon kunnen bedienen. Raakt de popcorn de persoon dan heb je voorkomen dat de persoon wegloopt uit de cinemazaal! Help jij Jeff om het filmfestival te redden?

Gecreëerd door studenten van Digital design and development (Devine). Een driejarig keuzetraject binnen de bachelor Multimedia en Communicatietechnologie aan Howest in Kortrijk.

Devine (BE)
Kevin Rousseau * rousseau.kevin15@gmail.com
Cilia Vandenameele * cilia@pandora.be
Manon Kindt * kindtmanon@live.be

Robot Ono

Ono is een aaibare, sociale robot voor kinderen. Zijn gezicht kan een breed gamma aan emoties tonen. In tegenstelling tot andere sociale robots, is Ono helemaal gemaakt uit DIY technieken en lage kost materialen. Ono werd gecreëerd voor gebruik in wetenschappelijk onderzoek (mens-robot interactie, robot geassisteerde therapie), als een alternatief voor bestaande robots.

Tegenwoordig is het zwaartepunt in robot onderzoek verschoven van industriële robots naar robots die intuïtief en veilig omgaan met mensen. Deze robots functioneren in een menselijke omgeving en kunnen communiceren met mensen door bijvoorbeeld gezichtsuitdrukkingen. Sociale robots hebben het potentieel om een krachtige invloed te hebben in verschillende aspecten van ons leven. Eén van de meest veelbelovende toepassing is het gebruik van robots in therapie, zoals de behandeling van kinderen met autisme.

De Universiteit Gent creëerde Ono, een sociaal robotics platform, om ervoor te zorgen dat deze sociale robots met gebruiksklare componenten en goedkope materialen kunnen worden gemaakt. Ze kunnen worden gebouwd in een lokaal FabLab en aan de fractie van de normale kost van andere robots. Ono is ook helemaal open source en het modulair ontwerp moedigt verder aanpassingen en hergebruik van delen van het platform aan.

MSc. Cesar Vandevelde
Dept. of Industrial System and Product Design, Ghent University Campus Kortrijk
cesar.vandevelde@ugent.be

Prof. Dr. Jelle Saldien
Dept. of Industrial System and Product Design, Ghent University Campus Kortrijk
jelle.saldien@ugent.be

Ono (BE)

Mix-a-Robot

Altijd al zelf een robotje willen maken? Wist je dat je met heel simpele materialen al aan de slag kan? Al wat we nodig hebben: een Ikea melkopschuimer, wiebeloogjes, elektriciteitsdraad en veel fantasie. Kom het uitproberen in LaboJEFF!

MakingMovies Filmroute

Je stapt in een optische illusie. Je experimenteert met belichting op een miniatuur filmset. Bekijk filmpjes gemaakt door kinderen van over heel de wereld.

Jekino staat al meer dan 35 jaar garant voor een levendig en divers kinderfilmklimaat, een organisatie waar cultuur, entertainment en educatie hand in hand gaan. Films en workshops op maat van kinderen, jongeren en hun begeleiders vinden via Jekino hun weg naar de scholen, de bioscopen, cultuurcentra en jongerenverenigingen.

Extra info MakingMovies

APPlab 2016

Ontdek verschillende nieuwe robotapps en Osmo in het APPlab van JEFF. Osmo’s revolutionaire systeem moedigt sociale intelligentie en creatief denken aan door de Ipad open te breken naar de oneindige mogelijkheden van fysiek spel. Time’s beste uitvinding 2014!

Robolichtjes

Wachten tot de film begint duurt soms een beetje lang…..maar bij JEFF hebben we iets bedacht waardoor het wachten alles behalve saai is! In de filmzaal kan je met led-zaklampjes samen tekenen en de schroefjes, boutjes en moertjes van de JEFF robotjes over het scherm laten vliegen. Een interactieve beleving met Robolichtjes!

Alex Prooper heeft ruim 30 jaar ervaring met het ontwikkelen van software voor zeer uiteenlopende computersystemen. Hij benadert kunst anders dan de meeste andere kunstenaars die met computers werken. Voor Alex is de computer een uniek medium, een apparaat met ontzagwekkende ruwe kracht, uitermate geschikt om volledig nieuwe dingen mee te doen. Het is het ultieme middel om processen te visualiseren of hoorbaar te maken. Zijn zoektocht is het bedenken van deze processen, het maken van software om deze processen uit te voeren, en dan het gebouwde systeem te voeden met gegevens.

AlexP (NL)

2016 Green Key


In film kan alles! Green Key (ook wel Chroma Key of Bluekey genoemd) is een techniek die vaak gebruikt wordt binnen de filmwereld. Met een speciale groene achtergrond kom je in een andere wereld terecht. Stap dit jaar in de auto en race met ons mee!

Een eigen installatie van JEFF