Medialabs:

LaboJEFF

Wat gebeurt er als je pingpong mixt met Space Invaders? Hoe wordt de oeroude traditie van schimmenspel gepimpt tot de wondertafel? Is het mogelijk jezelf te transformeren in een hologram? Word je nat als je roeit in een virtuele rivier? Dit en veel meer kan je ontdekken in het medialab LaboJEFF. Naast een heleboel leuke games zijn er verschillende HoeDoe?stations waar je zelf kan experimenteren en kan je genieten van enkele SportyJEFF films.

De interactieve speeltuin van Jeff de filmmicroob heet jullie van harte welkom!

Met je filmticket kan je gratis naar het medialab.
Alleen medialab bezoeken kan ook —> €3

Van zaterdag 25 februari tem zondag 5 maart van 10u00 tot 18u00 in het Zuiderpershuis!

Boomstammen

Je neemt plaats in een uitgeholde boomstam en komt terecht in een bevroren rivier die rondom jou geprojecteerd wordt. Door de boomstam te kantelen kan het spel bestuurd worden. Je komt ijsrotsen, boomstammen, pinguïns en zeehonden tegen op jouw wild avontuur naar beneden! Deze unieke ervaring werd gebaseerd op de film Casper & Emma: Op wintersport.

Digital design and development (Devine) is een driejarig keuzetraject binnen de bachelor Multimedia en Communicatietechnologie aan Howest in Kortrijk. De “deviners” leven digitaal en online en creëerden voor JEFF enkele geweldige installaties.

Devine (BE)
Kevin Hendrickx * h.kevin.hendrickx@gmail.com
Gert-Jan Wille* gertjanwille.w@gmail.com
Kevin Waelkens* kevox.waelkens@gmail.com

HoeDoe?Hologram

Een hologram is een complete driedimensionale afbeelding van een object in een plat vlak. 2D beelden worden 3D geprojecteerd en het is mogelijk om het beeld vanuit verschillende hoeken te bekijken. Klinkt spannend? In dit HoeDoe?station ontdek je hoe dat werkt. Je maakt een hologram van jezelf met behulp van een zelfgemaakte piramide die je achteraf mee naar huis kan nemen.

Cinekid zet zich al 30 jaar in om de productie van kwalitatieve media voor kinderen te stimuleren, om hen actief deel te laten nemen aan media en ze een bijdrage te laten leveren in de creatie hiervan. Met als doel de media-ontwikkeling van kinderen te begeleiden, hen met een kritische blik media te laten ervaren en hun wereldbeeld te verbreden.

Cinekid ism Floortje Zonneveld (NL)

Ijsbreker

Ijsbreker is een interactief Ice-Hockey game bestaande uit twee teams: ‘beer’ en ‘wolf’. Iedere speler kiest zijn team en heeft zijn eigen installatie om aan te vallen of te verdedigen. De aanvaller kan via een springplank drie keer springen om het scherm van de verdediger te doen beven en de pucks van baan te verplaatsen om het extra spannend te maken!

Digital design and development (Devine) is een driejarig keuzetraject binnen de bachelor Multimedia en Communicatietechnologie aan Howest in Kortrijk. De “deviners” leven digitaal en online en creëerden voor JEFF enkele geweldige installaties.

Devine
Sébastien Henau * sebastienhenau@hotmail.com
Jonas De Vacht * jonas.devacht@outlook.be

Spo(r)tlights

Wachten tot de film begint duurt soms ‘n beetje lang…..maar bij JEFF hebben we iets bedacht waardoor het wachten alles behalve saai is! In de filmzaal kan je met led-zaklampjes samen tekenen en ook voetballen, pingpongballetjes, badmintonshuttles en andere sportattributen over het scherm laten stuiteren. Een interactieve beleving in the spo®tlights!

Alex Prooper heeft ruim 30 jaar ervaring met het ontwikkelen van software voor zeer uiteenlopende computersystemen. Hij benadert kunst anders dan de meeste andere kunstenaars die met computers werken. Voor Alex is de computer een uniek medium, een apparaat met ontzagwekkende ruwe kracht, uitermate geschikt om volledig nieuwe dingen mee te doen. Het is het ultieme middel om processen te visualiseren of hoorbaar te maken. Zijn zoektocht is het bedenken van deze processen, het maken van software om deze processen uit te voeren, en dan het gebouwde systeem te voeden met gegevens.

AlexP (NL)

Visje Hap Hap

Visje Hap Hap is een interactieve installatie gericht op kleuters van 3 tot 6 jaar. Het spel speelt zich af in de prachtige wereld van de diepe oceaan. De speler bestuurt een duiker die de hongerige vissen voedt door eten naar hen te gooien. Maar enkel de juiste kleur eten maakt de vissen gelukkig. Door middel van kleurherkenning leren de kleuters verbanden leggen. Het spel is eindeloos en kent geen winnaars of verliezers. Verpakt in een aantrekkelijk aquarium is dit ideaal voor de allerkleinsten.

Digital design and development (Devine) is een driejarig keuzetraject binnen de bachelor Multimedia en Communicatietechnologie aan Howest in Kortrijk. De “deviners” leven digitaal en online en creëerden voor JEFF enkele geweldige installaties.

Devine (BE)
Arne Deprez * cavia@live.be
Katia Smet * katia.smet@hotmail.com

I-Jump

Al springend op de trampoline kan jij het spel aansturen. Spring als een panda door het oerwoud en vang zoveel mogelijk muntjes. Door middel van sensortechnology, waar je sprong en snelheid wordt gemeten, kan je avatar in de game worden aangestuurd.

Embedded Fitness is het bedrijf op het gebied van interactief en serious gaming en ze streven ernaar het kenniscentrum en living lab te zijn op het gebied van interactieve beweging. Ze werken samen met toonaangevende kennisinstellingen. Zo worden er unieke interactieve bewegingsconcepten voor jong en oud ontwikkeld en wordt er uitgebreid onderzoek gedaan in samenwerking met vele instanties en onderwijsinstellingen. Kinderen groeien op in een virtuele omgeving, waar ICT en technologie niet meer weg te denken zijn. Interactieve bewegingsgames passen perfect in hun belevingswereld en stimuleert daardoor tot meer bewegen.

De sportinnovatiecampus is een gemeenschappelijk project van Howest en Sport Vlaanderen. De Sportinnovatiecampus is een bruisende en innoverende plek die actoren in sport, bewegen en actieve gezondheid verbindt. Het heeft de ambitie een proeftuin te zijn om ondernemende en vernieuwende partners te ondersteunen, hosten, verbinden en die maximaal te laten ontplooien.

De sportinnovatiecampus (BE) & Embedded Fitness (NL)

Pong Invaders Reality

Met Pong Invaders Reality kunnen de spelers de wereld weer verdedigen tegen de inval van de aliens die begonnen is met het klassieke Space Invaders spel uit 1978. Deze mixed reality installatie gebruikt motion capture en een projectiescherm, wat een immersieve combinatie van fysieke tafeltennis creëert als interface voor een videospel.

Tobias Othmar Hermann, de maker van Pong Invaders Reality, is een cross-media artiest die gebaseerd is in Berlijn, Duitsland. Hij is een huisartiest bij het Creative Gaming Initiatief in Hamburg en het Game Science Center in Berlijn. Pong Invaders Reality is getoond geweest op meerdere grote gaming expo’s in Duitsland en over heel Europa. Door het succes van het spel is een kleine reeks machines in ontwikkeling in 2017.

Tobias Othmar Hermann

Johann Sebastian Joust

Johann Sebastian Joust van Douglas Wilson is een muziek-geactiveerd spel in een fysieke speeltuin voor bewegingscontrollers. Duw de controllers van je tegenstanders uit de weg terwijl je je eigen controller beschemrt! Het doel is om de laatste speler op het veld te zijn. Wanneer de muziek – de Brandenburg Concerto’s van J.S. Bach – vertraagd begint te spelen, zijn de controllers heel gevoelig aan beweging. Wanneer de muziek sneller speelt wordt de grens verlaagd, wat de spelers een kleine kans geeft om de tegenstanders aan te vallen. Als je controller buiten de toegelaten grenzen komt, ben je uit het spel! Dit spel is voor ons geselecteerd geweest door House of Indie, en wordt gespeeld in een Panna Field om het extra spannend te maken.

House of Indie is een indie game collectief uit Antwerpen, België, die zich wijden aan het cureren, voeden en versterken van lokale en internationale indie cultuur.

House of Indie (BE)

Wondertafel

De Wondertafel is een interactieve installatie waarbij de klassieke theatervorm van het schimmenspel interactief werd gemaakt. Met behulp van zogenaamde fiducials, kleine zwart-wit-plaatjes die door een webcam worden herkent, komt het spel tot leven. Deze fiducial blokjes activeren een element in het schimmenspel. Door verschillende elementen bij elkaar te brengen kunnen spelers hun eigen verhaal creëren.

Sebastiaan Hensen is in 2015 afgestudeerd aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht. Op het moment ontwikkelt hij voornamelijk interactieve installaties en ervaringen. Hierbij ligt de nadruk op fysieke interactie. Deze zet hij om in digitale output. Een belangrijke inspiratiebron is voor hem het objecttheater. Het is vooral interessant om fysieke objecten op een verrassende manier tot leven te laten komen. Dit doet hij door eenvoudige handelingen om te zetten in digitale interactie. Omdat de interactie hierdoor natuurlijker aanvoelt, is het mogelijk de bezoeker meer op te laten gaan in de ervaring.

Sebastiaan Hensen (NL)

HoeDoe?Schimmen

Tover met jouw lichaam de gekste wezens tevoorschijn. Speel met je schaduw en creëer een nieuwe wereld op doek. Ga jij ook van 3D naar 2D?
Spelen met schaduwen is één van de oudste vormen van theater. Het is ontstaan in Azië omstreeks 100 v. Chr. Eén van de pioniers van de animatiefilm, Lotte Reiniger, maakte gebruik van een lichtbak met uitgeknipte figuurtjes om zo haar “schimmenfilms” te maken. Ze maakte gebruik van de ‘cutout animation’, waarbij ze via stop-motion de figuurtjes tot leven wekte.

Jekino staat al meer dan 35 jaar garant voor een levendig en divers kinderfilmklimaat, een organisatie waar cultuur, entertainment en educatie hand in hand gaan. Films en workshops op maat van kinderen, jongeren en hun begeleiders vinden via Jekino hun weg naar de scholen, de bioscopen, cultuurcentra en jongerenverenigingen.

Jekino (BE)

HoeDoe?Stop-Motion

Breng figuren tot leven in een zelfgemaakte animatiefilm. Kies je eigen poppetjes, verzin een avontuurlijk verhaal en ga aan de slag met de iPad. Met de wonderlijke techniek van stop-motion tover je de beelden om in een speels filmpje. De techniek is al bijna net zo oud als filmen zelf en was voor de komst van digitale animatie een van de eerste special-effects-technieken in de filmindustrie.

Jekino staat al meer dan 35 jaar garant voor een levendig en divers kinderfilmklimaat, een organisatie waar cultuur, entertainment en educatie hand in hand gaan. Films en workshops op maat van kinderen, jongeren en hun begeleiders vinden via Jekino hun weg naar de scholen, de bioscopen, cultuurcentra en jongerenverenigingen.

Jekino (BE)

Bliksem

Bliksem is de ultieme race-ervaring voor kinderen, zowel jong als oud.
Neem plaats in een van de twee handgemaakte wagens en scheur over een van de drie parcours als Bliksem of Flits.
Haal je beste race-kunsten naar boven want de parcours zitten boordevol obstakels die zullen bepalen wie als eerste over de finish rijdt.
Klaar voor de start? Go!

Devine (BE)
Bernd Bousard * bernd.bousard@gmail.com
Samuel De Pooter* samuel.de.pooter@student.howest.be

Oculus Rift VR

Maak met de Oculus Rift een korte virtuele reis over de sportvelden van Labojeff. Vlieg over een tennisbaan, zweef tussen stuiterende voetballen en glij langs de rackets en andere sportattributen. Virtuele gymnastiek voor sportliefhebbers!

Alex Prooper heeft ruim 30 jaar ervaring met het ontwikkelen van software voor zeer uiteenlopende computersystemen. Hij benadert kunst anders dan de meeste andere kunstenaars die met computers werken. Voor Alex is de computer een uniek medium, een apparaat met ontzagwekkende ruwe kracht, uitermate geschikt om volledig nieuwe dingen mee te doen. Het is het ultieme middel om processen te visualiseren of hoorbaar te maken. Zijn zoektocht is het bedenken van deze processen, het maken van software om deze processen uit te voeren, en dan het gebouwde systeem te voeden met gegevens.

AlexP (NL)

Laserboog

Altijd al willen boogschieten zoals dat in de toekomst zou gebeuren? Nu kan het, haal je Robin Hood skills naar boven en neem de laserboog ter hand. Trek aan de elastiek, richt en laat op het juiste moment los. Ben jij het boogschiettalent waar de wereld naar op zoek is? Kom het testen en oefen je skills.

Digital design and development (Devine) is een driejarig keuzetraject binnen de bachelor Multimedia en Communicatietechnologie aan Howest in Kortrijk. De “deviners” leven digitaal en online en creëerden voor JEFF enkele geweldige installaties.

Devine (BE)
Daphne Danneels * daphnedanneels@hotmail.com
Jordy Wittouck * jordywittouck@live.be